Opret, kopier og slet en begivenhed i kalenderen

Opret en ny begivenhed i kalenderen

Der er to måder at oprette en begivenhed i kalenderen. Du kan klikke på "Opret" øverst til venstre eller finde den ønskede dato i kalenderen og klikke direkte i kalenderen.

Du kan vælge at oprette begivenheden med ganske få oplysninger, som vist ovenfor, men er der brug for mere information vælger du blot "Rediger begivenhed".

Der kan nu tilføjes detaljeret information for begivenheden. Det er inddelt i tre trin:

  • Begivenhedsinformation: Grundlæggende oplysninger om begivenheden
  • Offentlig information: Information som I ønsker at dele på hjemmesiden
  • Bemanding: Opgaver og tildeling af opgaver, som skal udføres i forbindelse med begivenheden. Læs mere her: Planlægning

Tilføj begivenhedsinformation

Her skrives grundlæggende information, som  titel, start- og sluttidspunkt, samt sted og medvirkende. Du kan vælge at gøre begivenheden til en heldagsbegivenhed eller en, der skal gentages. Hvis du ikke ønsker at sluttidspunktet skal fremgå på hjemmesiden, skal du vælge "Skjul sluttidspunkt".

Kategorier og reservationer

  • Hovedkategori: Vælg hovedkategori, eksempelvis dåb. Hovedkategorien afgør, hvilken farve begivenheden vil have i kalenderen. Kategori bruges også til at sortere begivenheder på hjemmesiden
  • Andre kategorier: Du kan vælge andre kategorier, hvis begivenheden skal være tilknyttet flere kategorier 
  • Ressourcer: Vælg ressourcer, som lokaler og udstyr. Disse vil blive reserveret til din begivenhed. Andre brugere kan se, hvad du har reserveret i kalenderen 
  • Brugere: Vælg andre brugere, hvis du vil invitere dem til at deltage i begivenheden. Brugeren vælger selv, om notifikationer skal komme via app, e-mail og/eller SMS

Intern information

Her kan I skrive en intern note, som kun kan læses af ChurchDesk brugere. I kan også tilføje personfølsom information, som personnumre eller anden privat information. Det er kun brugere med rettigheden "Adgang til personfølsom information" der kan tilgå personfølsomme informationer.

Indstillinger for synlighed

Vælg hvem der skal kunne se begivenheden. Begivenheden vil automatisk stå med synlighed "Grupper". Du kan også vælge "Offentlig", "Alle brugere" eller "Privat". Begivenheden kan også eksporteres til sogn.dk.

  • Offentlig: Begivenheden kan deles på jeres hjemmeside og i beskeder sendt fra Kontakter. Vælger du denne synlighed, kan du endvidere begrænse hvilke grupper, der kan se interne noter tilknyttet begivenheden.
  • Alle brugere: Begivenheden kan ses af alle i din kirke med et ChurchDesk login. Følsomme informationer vil dog fortsat kun kunne ses af brugere med denne rettighed. 
  • Grupper: Begivenheden kan ses af de valgte grupper  du kan vælge mere end én gruppe
  • Privat: Begivenheden kan kun ses af dig, men du kan ændre dette senere.

Offentlig Information

  • Billede: Fang folks opmærksomhed med et godt og sigende billede
  • Kort beskrivelse: Lav en kort beskrivelse af begivenheden, som vises i nyhedsbrevet
  • Detaljer om begivenhed: Fortæl folk, hvorfor de skal komme til begivenheden
  • Facebook deling: Del jeres begivenheder på Facebook
  • Slideshow: Tilføj begivenheden til forsidens slideshow
  • Pris: Hvis det koster noget at deltage, kan I skrive prisen her
  • URL: Her ændres begivenhedens webadresse fra det ChurchDesk automatisk tildeler begivenheden. Anvend med omhu.

Bemanding

  • Opgaver: Tilføj en eller flere opgaver der skal bemandes (læs mere her)

Gem og send notifikationer

Når du opretter eller redigerer en begivenhed, kan du sende notifikationer til brugerne der er reserveret til begivenheden. Først skal du reservere en eller flere brugere til begivenheden. Når du gemmer begivenheden, skal du klikke på "Gem og notificer", så modtager de reserverede brugere en email, app-notifikation eller sms. Hver enkelt bruger kan selv indstille, hvilke slags notifikationer de ønsker at modtage. Se hvordan du kan indstille dine notifikations indstillinger her.

Vær opmærksom på, at når du reserverer dig selv til en begivenhed og selv klikker på "Gem og notificer", sender ChurchDesk ikke en notifikation til dig, kun de andre brugere der er reserveret.

Kopier, rediger eller slet en begivenhed

Alle begivenheder kan nemt redigeres, kopieres eller slettes efter de er blevet oprettet. Når du klikker på begivenheden i kalenderen, åbner en lille pop-up boks, med informationer om begivenheder. Dette betyder ikonerne:

  • Øjet: klikker du på øjet, åbnes begivenheden i storskærm og du kan se alle begivenheds informationerne
  • Blyanten: ønsker du at redigere begivenheden, skal du klikke på blyanten
  • De to firkanter: klikker du på denne knap, laver du en kopi af begivenheden
  • Skraldespanden: klikker du på skraldespanden, sletter du begivenheden. Når du klikker på skraldespanden, spørger ChurchDesk, om du er sikker på, at du vil slette begivenheden, før begivenheden slettes
  • x'et: klikker du på x'et, lukket du pop-up boksen

Rediger begivenhed

Ønsker du at redigere en begivenhed, kan du gøre det sådan:

  • Klik på begivenheden du ønsker at redigere
  • Klik på blyanten i pop-up boksen

Kopier begivenheden

Du kan kopiere en begivenhed direkte fra kalenderen, ved at klikke på begivenheden, så pop-up boksen åbne og derefter klikke på symbolet med de to firkanter.

Du kan også kopiere en begivenhed, imens du redigerer den. Opret en begivenhed eller rediger en allerede eksisterende begivenhed. Klik på pilen ved siden af den grønne "Gem" knap og vælg "...og lav en kopi." 

Den originale begivenhed er nu gemt og den du har på skærmen, er kopien. Er du usikker på, om du har lavet en kopi, kan du tjekke dette, ved at se om der står (kopi) efter begivenhedens titel.

Slet en begivenhed

Du kan slette en begivenhed direkte fra kalenderen, ved at klikke på begivenheden, så pop-up boksen åbne og derefter klikke på skraldespanden.

Efter du har klikker på skraldespanden eller slet knappen, får du en advarelse på skærmen, som spørger om du er sikker på, at du vil slette begivenheden. Har du en begivenhed, som gentages får du mulighed for at slette:

  • Kun denne hændelse
  • Alle følgende hændelser
  • Alle forekomster

Er der brugere reserveret til begivenheden, som du er ved at slette, får du mulighed for at notificere brugerne automatisk om, at begivenheden er slettet.

Bemærk: Alle brugere kan slette begivenheder, som de selv har oprettet. Hvis du ønsker at slette en begivenhed, som er oprettet af en anden bruger, skal du være administrator af den gruppe, begivenheden er tilknyttet. Dette gør at ingen, ved en fejltagelse, sletter en vigtig begivenhed fra kalenderen. 

Besvarede dette dit spørgsmål? Tak for tilbagemeldingen Der opstod et problem med at indsende din feedback. Prøv igen senere.

Har du stadig brug for hjælp? Kontakt os Kontakt os