Opsætning af ChurchDesk Betalinger


Vigtigt: Har du tidligere udfyldt information / uploadet ID?

Vores betalingsudbyder, Stripe, har foretaget ændringer for at leve op til nye EU krav (direktivet mod hvidvask). Derfor vil du blevet bedt om at udfylde flere informationer og muligvis uploade mere dokumentation så de kan verificere jeres kirke. Vi beklager ulejligheden hermed.


Første gang du opsætter ChurchDesk Betalinger

For at kunne komme i gang med at sælge billetter, modtage betalinger og donationer, skal du først registrere sin kirke og dens nøglepersoner hos Stripe. Det er en pålidelig og sikker online bank, der håndterer milliarder af transaktioner over hele verden. 

Der er mange regler og direktiver forbundet med at håndtere betalinger i dag, herunder EU direktivet mod hvidvask, derfor har ChurchDesk allieret sig med denne anerkendte online bank.

Hvem skal udfylde disse oplysninger?
Formularen bør udfyldes af jeres kasserer, formand eller den underskriftsberettigede.

Skulle I have en menighedsrådsformand eller kassér, der ikke føler sig komfortabel ved at udfylde formularen selv, så er I selvfølgelig velkommen til udfylde formularen i fællesskab.

Hvad bruges mine oplysninger til?
Ligesom fysiske banker skal Stripe kunne garantere at man, hvem man siger man er. Derfor er der behov for at kunne fremvise gyldig legimitation/ID. Disse oplysninger bruges udelukkende til verifikationsformål og bruges derfor IKKE til tredjepartsmarkedsføring e.lign.

Tager det lang tid at udfylde?
Denne proces bør ikke tage meget mere end 15 minutter, men du kan altid komme tilbage til det senere, hvis du ikke gør den færdig.

VIGTIGT: Da Stripe som oftest har med almindelige virksomheder at gøre vil deres opsætningsformular være lidt skæv i forhold til det at være kirke. Men fortvivl ej, vi har gjort det forståelige for jer i guiden nedenfor. Husk også at I altid er velkommen til at ringe til vores support.

1. Trin – Udfyld detaljer om kirken

De fleste felter skulle være til at forstå, men herunder forklarer vi enkelte af de felter som kan være svære at relatere til som kirke.

Kirkens/sognets navn (Juridisk navn)
Dette skal være et unikt navn, som gør det muligt for Stripe at verificere jeres kirke. I skal derfor ikke kun nøjes med at skrive eks. “Jakobskirken”, men i stedet skrive “Jakobskirken, Roskilde Søndre Sogn”.

Alternativt navn (Gør forretninger som – valgfrit)
Dette felt er ikke nødvendigt at udfylde.

Adressen til kirkekontoret (Virksomhedsadresse)
Som kirke kan man have mange adresser, men det er vigtigt at adressen, der angives her er den officielle adresse til kirkens administration. Har I intet kirkekontor tilføjes kirkens adresse.

Momsregistrering (CVR)
De fleste kirker er registreret som virksomhed med CVR nummer eftersom de er arbejdsgivere. Men skulle jeres kirke ikke have et CVR nummer så skal I blot indtaste et “000000” (nuller) i dette felt.

2. Trin – Registrer repræsentant for jeres kirke

Formularen bør udfyldes af kasserer, formand eller den underskriftsberettigede. Hvis det ikke er dig, bør du få vedkommende til at udfylde dette trin eller gøre det i fællesskab. 

Bekræft at du er repræsentant for kirken
Da Stripe ikke primært er lavet til kirker, er tjekboksene i bunden af dette trin ikke nemme at gennemskue. Men som kirke er det nok at registrere én person. Derfor bør tjekboksene om ejerskab og ansvar udfylde som beskrevet nedenfor.

  • Jeg ejer 25% eller mere af virksomheden (Ja)
    • Er du den eneste person, der ejer 25% eller mere i virksomheden? (Ja)
  • Jeg er medlem af bestyrelsen for virksomheden (Ja)
    • Er du den eneste person i virksomhedens bestyrelsen? (Ja)

3. Trin – Afventer verifikation

Stripe vil nu verificere jeres kirke. Dette kan tage fra et par minutter til et par arbejdsdage, men vil typisk ske inden for et par timer. Når din kirke er blevet verificeret, kan du begynde at modtage betalinger og donationer.

Efterfølgende trin – Behov for yderligere dokumentation

I nogle tilfælde kan Stripe ikke verificere jeres kirke eller repræsentant med de først angivne oplysninger. Derfor vil de bede jer yderligere dokumentation. Nedenfor ses en list over eksempler.

Upload registreringscertifikat (Stiftelsescertifikat)
Stripe har brug for at bekræfte jeres kirke. I bedes derfor uploade et dokument, der viser jeres kirkes navn, registrerede adresse og evt. momsnummer. Disse oplysninger skal svare til de oplysninger som allerede er angivet i Stripe. 

Eksempler på dokumenter: 

  • Registreringsattest (I kan gratis hente et Registreringscertifikat på Virk.dk)
  • Vedtægter
  • Dokument fra Erhvervsstyrelsen

Dokumentet skal selvfølgelig være gyldigt, ligesom ufuldstændige eller afkortede dokumenter heller ikke accepteres.

Upload ID-verifikation for repræsentant
For at kunne bekræfte identiteten hos repræsentanten har Stripe brug for at personen uploader et billed-ID, såsom et kørekort eller et pas. Af sikkerhedsmæssige årsager har Stripe udviklet en særlig sikker verifikationsprocess, der kan bekræfte identiteten og beskytte personen mod identitetstyveri.

Bevis for addresse for repræsentant
Stripe har brug for at kunne bekræfte hjemmeadressen for jeres repræsentant. Upload derfor et dokument, der viser det fulde navn og bopælsadresse. Disse oplysninger skal svare til de oplysninger som allerede er angivet i Stripe.

Eksempler på accepterede dokumenter:

  • Gyldigt sygesikringsbevis
  • Kontoudtog fra banken (dateret inden for de sidste 6 måneder)
  • Regning fra elselskab el.lign. (dateret inden for de sidste 6 måneder)

Ufuldstændige eller afkortede dokumenter accepteres ikke.

Tilføj eller ændre bankkonto

For at tilføje information om bankkonto, skal du scrolle ned i bunden af siden og klikke på "Bankdetaljer." Tilføj IBAN nummeret og klik på Gem.

Ønsker du at ændre hvilken bankkonto, Stripe overfører pengene til, skal du sende IBAN nummeret på den nye bankkonto til [email protected] Disse oplysninger skal verificeres af mindst en person yderligere fra kirken, så som menighedsrådsformanden eller kasséren.

Det er ikke muligt at tilknytte mere end én bankkonto i ChurchDesk til overførsler.

Hvem kan administrere og se verifikationsindstillinger?

For at se eller tilføje informationer til betalingsindstillingerne, skal du have rettigheden "Organisationsadministrator" eller "Adgang til betalinger".

Besvarede dette dit spørgsmål? Tak for tilbagemeldingen Der opstod et problem med at indsende din feedback. Prøv igen senere.

Har du stadig brug for hjælp? Kontakt os Kontakt os